دوشنبه 24 مهر 1396 Monday 16 October 2017 25 محرم 1439

کاربرددستگاه DNO-TTS درهوشمندسازی ناوگان تاکسیرانی

بکارگیری سیستم ITS  با استفاده از دستگاه DNO-TTS  در هوشمند سازی ناوگان تاکسیرانی

در حال حاضر سیستم‏های حمل‏ ونقل هوشمند یا ITS (Intelligent Transportation Systems ) در کشورمان بیش از هر زمان دیگری مورد استقبال و استفاده دست ‏اندرکاران و ذینفعان حوزه‏ های مختلف حمل‏ ونقل و ترافیک و مدیریت هوشمند سازی شهری قرار گرفته و نمونه‏ های متعددی از تجربیات بکارگیری موفق این قبیل سیستم‏ ها خوشبختانه در کشورمان به چشم می‏خورد. و کشور ما نیز با این سیستم همراه شده و طی چند سال اخیر، نمونه‏ های متعدد و موفقی از کاربرد این سیستم‏ ها به چشم می‏خورد که البته هنوز تا رسیدن به شرایط خوب اقدامات زیادی باید انجام شود.

دامنه بکارگیری فناوری در سطح دنیا روز به روز در حال افزایش و گسترش است و هر روز خبرهای جدیدی از بکارگیری ابزارها و تجهیزات مبتنی بر رایانه و فناوری اطلاعات منتشر می‏ شود. این نوع نگاه در حوزه حمل‏ ونقل در قالب راه‏ حل‏ها و تجهیزات حمل و نقل هوشمند تبلور یافته و به نحو اثربخشی، امکان مدیریت حمل و نقل، ترافیک و مسائل مرتبط با حوزه مدیریت شهری را برای متولیان این حوزه فراهم می‏آورد

1- مقدمه

       امروزه طبق آخرین طبقه بندی صورت گرفته، ITS را در هشت حوزه از جمله نظارت تصویری، برنامه ریزی مدیریت ناوگان، مکانی یابی، سیستم های ترددشمار، سیستم های برنامه ریزی سفر و سیستم های برنامه ریزی مسیر می توان دسته بندی کرد که هر یک با کمک گرفتن از فناوری، بار بزرگی را از دوش ذی نفعان این حوزه برمی دارند.

در سراسر دنیا و از جمله در کشور ما نیز مجموعه‏ هایی از قبیل شهرداری، معاونت حمل و نقل ترافیک، پلیس راهور، ناوگان اتوبوسرانی، ناوگان تاکسیرانی، گمرک ، مجموعه پیک شهری و بسیاری از شرکت های خصوصی و نیمه خصوصی ترابری، ترافیکی و لجستیکی، رانندگان و در نگاهی کلی تمامی مردم در زمره ذی‏نفعان سیستم‏ های حمل و نقل هوشمند قرار دارند.

2- پیشینه پژوهش

تقریبا از زمان عملیاتی شدن پروژه مترو در استانهای کشور ، به مرور نیاز به استفاده از سیستم های هوشمند در ناوگان حمل و نقل عمومی و نیمه عمومی کشور احساس شد و نیاز به برخورداری و بهره ‏مندی از سیستم‏های حمل‏ ونقل هوشمند قوت گرفت.چند سال بعد، با توسعه خطوط BRT در استان های کشور، عملاً بهبود مدیریت ناوگان حمل و نقل و مانیتورینگ به یک ضرورت بدل شد، تا جایی که این ضرورت در سطح کلان دولتی نیز احساس شد و اقدامات گسترده ‏ای در جهت بهره ‏گیری از این ابزارها صورت گرفت و هم ‏اکنون بالغ بر 70 درصد ناوگان اتوبوسرانی شهرهای کوچک، متوسط و بزرگ کشور به سیستم های هوشمند مدیریت ناوگان و مدیریت جمع آوری الکترونیکی کرایه تجهیز شده اند.

تجربه موفق سیستم‏ های حمل و نقل هوشمند در ناوگان اتوبوسرانی، احساس نیاز به ابزارهایی مشابه در حوزه مدیریت ناوگان تاکسیرانی را پررنگ تر از قبل کرد

3- کاربردهای ITS با استفاده از دستگاه DNO-TTS در حوزه تاکسیرانی

سامانه هوشمند تاکسی، سامانه ای است که امکان مدیریت ناوگان تاکسی را فراهم می کند :

                                                                 

  • پرداخت الکترونیکی کرایه
  • مکان یابی، موقعیت یابی تاکسی،
  • مسیریابی سفر
  • کنترل و حفظ امنیت ناوگان
  • مسافریاب
  • چرخهحیات تاکسی وجایگزینی درمدیریت ناوگان تاکسیرانی
  • اعمال تعرفه مناسب خط و کنترل نرخ روز کرایه مصوب

اما سامانه های هوشمند تاکسی تنها به این قابلیت‏ها محدود نبوده و متناسب با شرایط و زیرساخت‏های کشور، امکان غنابخشیدن به این قابلیت‏ها نظیر پخش تبلیغات هوشمند، مکان محور، ارائه امکان دسترسی به اینترنت در داخل تاکسی برای مسافران نیز وجود خواهد داشت. اگرچه نمی توان فاصله موجود میان توان فنی و تکنولوژیکی شرکت های مختلف فعال در این حوزه را نادیده گرفت.

۱-۳ ) پرداخت الکترونیکی کرایه

  • پرداخت نقدی
  • پرداخت با کارت شهروندی
  • پرداخت با کارت های عضو شبکه شتاب یا USSD

توضیح در باره انواع پرداخت ها :

 

 

پرداخت نقدی :

همانطور که از نامش پیدا است به پرداختی میگویند که بصورت وجه نقد توسط مسافر به راننده پرداخت میشود که مسافر پس از محاسبه نرخ سفر خود توسط دستگاه تاکسیمتر DNO-TTS و دریافت پرینت حساب خود توسط راننده وجه را بصورت مستقیم به راننده پرداخت میکند.

پرداخت با کارت شهروندی :

مهم‌ترین بخش پرداخت با کارت شهروندی می‌باشد، که بر دو روش فوق ارجعیت دارد، از مواردی که می توان به برتری های این مورد اشاره کرد، پرداخت سریع و آسان در این روش است که بصورت آفلاین و آنلاین صورت می‌پذیرد. در حال حاضر بسیاری از کارت های شهروندی موجود در کشور تنها از روش پرداخت آفلاین استفاده می‌کنند که این مورد می تواند خطرات امنیتی زیادی را در آینده برای این کارت ها ایجاد کند همانند جعل مبلغ موجودی و …، اما روشی که در این مقاله توسط دستگاه DNO-TTS مورد استفاده قرار گرفته بر مبنی دو پرداخت آنلاین و آفلاین است.

بصورت پیشفرض تمامی تراکنش ها بصورت آنلاین صورت می‌پذیرد، یعنی شماره سریال موجود در کارت برای سرور مرکزی ارسال شده و سپس مبلغ موجودی توسط سرور مرکزی به دستگاه ارسال می شود و پس از طی موارد امنیتی مبلغ از حساب آنلاین کاربر کم شده و موجودی جدید در کارت کاربر نیز ثبت می شود، مسئله که ایجاد برتری برای این سیستم می کند عدم توانایی کاربر برای دستکاری مبلغ شارژ آنلاین می‌باشد و اما در صورتی که به هر دلیلی دستگاه توانایی ارتباط با سرور مرکزی را نداشته باشد می تواند مبلغ موجودی کاربر را از روی کارت خوانده و از موجودی وی کسر کند سپس هر گاه دستگاه دسترسی به اینترنت پیدا کرد کلیه اطلاعات خود را برای سرور مرکزی ارسال می کند.

دستگاه های DNO-TTS قابلیت از پشتیبانی کارت های Mifare classic و Mifare DesFire و باقی تکنولوژی های مبنی بر  Mifare را دارد، همچنین از تکنولوژی پرداخت NFS  نیز پشتیبانی خواهد کرد.

پرداخت با کارت های عضو شبکه شتاب یا USSD

در صورتی که مسافر کارت شهروندی به همراه نداشته باشد و یا مبلغ کرایه بیش از سقف موجودی کارت شهروندی وی باشد می تواند از پرداخت آنلاین با کارت های عضو شبکه شتاب استفاده کند، برای این منظور در اختیار مسافر یک عدد کیبرد قرار گرفته تا شماره کارت و رمز دوم خود را وارد نماید سپس با تکنولوژی USSD اطلاعات برای بانک ارائه دهنده خدمات ارسال شده و پس دریافت نتیجه رسید چاپ می شود، برتری استفاده از این روش بجای دستگاه POS بانکی جلوگیری از سیم‌کشی های اضافه، حجم دستگاه POS، کاهش هزینه و عدم نیاز به بستر اینترنت می‌باشد، این مبلغ به حساب تعیین شده واریز خواهد شد. همچنین بصورت خودکار مبلغ، مسافت طی شده و زمان پایان در پایگاه داده های مرکزی ذخیره خواهد شد.

یکی از مهم ترین موارد در اجرای این طرح تسویه حساب با راننده می باشد،‌ همان طور که گفته شد تمامی پرداخت ها بصورت کامل بر روی سرور مرکزی ذخیره می شود، وقتی اپراتور وارد حساب هر راننده می شود می تواند چند داده را در همان ابتدا مشاهده کند.

۱. مبلغ کارکرد راننده،

۲. مبلغ پرداخت شده به راننده،

۳. مبلغ طلبکاری راننده

و برای جزئیات نیز می تواند ریز کارکرد راننده همانند تعداد افراد سوار شده، تعداد دربستی‌ها، مسافت طی و … بر مبنی تاریخ را مشاهده نماید به راننده رسید چاپی ارائه کند. همچنین تسویه حساب می تواند بصورت خودکار یا به درخواست راننده صورت پذیرد و پس از هر تسویه حساب بصورت خودکار به مبلغ پرداخت شده راننده در سامانه افزوده می‌گردد.

۲-۳ ) مکان یابی، موقعیت یابی تاکسی،

تاکسیمتر TTS DNO -با توجه به مدار GPS خود موقعیت و مسیرهای پیمایش تاکسی را از هر بازه زمانی در اختیار کارشناسان مربوطه قرار میدهد و همچنین متواند موقعیت آنلاین خود را بر روی سرور مرکزی نشان دهد و سازمان تاکسیرانی که یکی از وظایف مهمش نظارت بر عملکرد تاکسی است با توجه به ارسال اطلاعات پیمایش ناوگان مدیریت بهتری میتواند داشته باشد.

۳-۳ )مسیریابی سفر

دستگاه تاکسیمتر TTS DNO –دارای ال سی دی 7 اینچ است که با توجه به برنامه مسیریاب با کمک تکنولوژی GPSمیتوان این امکان را به راننده بوجود آورد که بهترین و کوتاهترین مسیر زمینی را به مقصد انتخاب نماید و باعث کمترین حجم ترافیک شود و همچنین مسافر نیز مسیر طی شده را از ال سی دی دستگاه مشاهده نماید.

۴-۳ )مسافر یاب

با استفاده از یک برنامه تحت Androd و Ios و نصب توسط شهروندان برروی موبایل های هوشمندشان میتوان این امکان را بوجود آورد که هر مسافر در هر منطقه از استان بتواند نزدیک ترین تاکسی مجهز به سامانه تاکسیمتر DNO-TTS را پیدا کند و با یک کلیک برروی تصویر تاکسی در صفحه موبایل خود آن تاکسی را برای خود اعلام رزو کند همزمان پس از درخواست رزو تاکسی توسط مسافر پنجره ای بر روی مونیتور دستگاه DNO-TTS باز میشود که به راننده تاکسی مورد نظر با نشان دادن موقعیت جغرافیایی اعلام میکند که مسافری درخواست تاکسی نموده است در صورتی که تاکسی مورد نظر امکان پذیرش مسافر را داشته باشد با کلیک برروی پنجره تایید درخواست رزو را به ثبت نهایی تغیر میدهد و مسافر نیز بر روی موبایل خود نیز از این تغیر اطلاع می یابد و منتظر رسیدن تاکسی مورد نظر خود می ماند البته مسافر بصورت آنلاین حرکت تاکسی مورد نظر خود را بر روی موبایل خود مشاهده میکند و همچنین میتواند کرایه خود را که بصورت هوشمند محاسبه شده است پرداخت نماید.     

۵-۳ ) کنترل و حفظ امنیت ناوگان

پیشرفتهای اخیر در صنعت مدیریت ناوگان، کنترل و حفظ امنیت خودروهای یک ناوگان را از راه دور امکان پذیر ساخته است. اینحفظامنیت شاملحفاظتازخودروهای متوقف وخارج ازماموریت ونیزکنترل وازکارانداختن خودروها در حین کار میباشد.

به این معنی که سازمان تاکسیرانی استان این امکان را بدست می آورد تا خودروهای مسروقه را بازیابی کند، خودروهای بیکار را شناسایی کند و نیز احتمال سرقت و یا سواستفاده کردن از امتیازهای که به یک ناوگان تاکسیرانی همچون امتیاز سوخت را

به حداقل برساند. از قابلیتهای دیگر یک سیستم مدیریت ناوگان انجام اقدامات پیش گیرانه نسبت به وارد آمدن هر گونه صدمه و خسارت به سرنشینان تاکسی با عنوان مسافر شود

دستگاه تاکسیمتر TTS DNO – تمامی سرعتهای پیموده شده توسط ناوگان را در خود ذخیره میکند و میتواند در یک گزارش سرعت های (حداقل – حداکثر – میانگین) ناوگان را در اختیار کارشناس مربوطه قرار دهد و حفظ امنیت خودروهای یک ناوگان را از راه دور امکان پذیر سازد.

وهمچنین مجهز نمودن ناوگان های تحت پوشش سازمان تاکسیرانی به سیستم های ردیاب ضریب دقت راننده نقلیه را بالا میبرد و از آنجایی که راننده گان تاکسی یک سیستم مدیریت جامعی را در کنترل سرعت و سوخت و زمانهای مختلف کارکرد ناوگان را احساس میکنند باعث میشود مراقبت و دقت بیشتری بر کارکرد تاکسی در اختیار خود داشته باشد.که این خود باعث کم شدن تخلفات مربوطه وحفظ جان مسافر خود می شود.مربوطه وحفظ جان مسافر خود می شود.   

۶-۳ )چرخه حیات تاکسی و جایگزینی در مدیریت ناوگان تاکسیرانی

جایگزینی زمانی تاکسی ها و دیگر تجهیزات نیازمند پیش بینی چرخه حیات بر اساس اطلاعاتی همچون عمر تاکسی، مدت زمان کارکرد تاکسی و هزینه تعمیرات و میزان استفاده از آن می باشد.

استانداردهای صنعتی برای چرخه حیات انواع تاکسی ، سالیانه توسط سازمان تاکسیرانی منتشر می شوند. بدین معنی که برای هرتاکسی تاریخ وهزینه پیش بینی شده برای تعویض یاجایگزینی درجدول های مخصوص آمده است.

همیشه مشکلات مالی یکی از عوامل مهم در خرید نقدی خودروها، می باشد. سیستم سنتی خرید نقدی و انفرادی خودروها در ناوگانها باعث عدم کارایی و بالا رفتن سن متوسط ناوگان تاکسیرانی شده است.

۷-۳ ) اعمال تعرفه مناسب خط و کنترل نرخ روز کرایه مصوب شورای شهر

در سامانه مدیریت DNO-TTS برای تعیین نرخ بخشی در نظر گرفته شده که برای هر شهر یا هر گروه راننده می توان نرخی را در نظر گرفت، نرخ بر مبنی روز و شب، زمان انتظار و مبلغ و سوار شدن فردی یا دربست است و بصورت آنلاین تعیین می‌گردد و استفاده از این سیستم باعث یک آرامش نسبی هم برای مسافر بخاطر محاسبه نرخ مصوب جهت مسافت پیموده شده و هم برای راننده تاکسی به جهت محاسبه دقیق خدمات ارایه شده به مسافر خود در هر زمان شبانه روز میشود

4-نتیجه گیری:

به‌کارگیری سیستمITS در هوشمند سازی ناوگان تاکسیرانی نتایج خوبی را برای حمل و نقل شهری کشورمان به همراه خواهد داشت.بخصوص که در این مقاله راهکار استفاده نیز که همان دستگاه DNO-TTS بعنوان یک تاکسیمتر هوشمند میباشد ارایه داده شده است متذکر میشویم این دستگاه توسط مهندسین دانش بنیان بعنوان فناوران کشور ساخته و برنامه ریزی شده است .

امید است با ساخت و راه اندازی چنین سیستم های هوشمند در امر حمل و نقل مشکلات حمل و نقل شهری برطرف و کمکی در کم کردن بار ترافیک شهری و باعث بوجود آوردن یک آسودگی نسبی برای مردم کشورمان در مسافرت های درون شهری شود

برآنیم این طرح را با نشست با مسولین هر استان مطرح و به اجرا بگذاریم و باشد که گامی مفید در هوشمند سازی شهرهای کشورمان برداریم.

 

 

 

 

 

 

 

ورود کاربران

نقشه

اطلاعات تماس

آدرس ستاد مرکزی :
استان خراسان رضوی - مشهد- فلکه برق(میدان بسیج) - نبش درمانگاه - شرکت هدیش رایانه
تلفن های تماس ستاد مرکزی  :
38511384 - 38523617 - 38547802 با پيش شماره  051


 دانلود برنامه ردیاب برای موبایل:

  

 

Template Design:Dima Group